Hvorfor reparere en mobiltelefon?
Den tekniske utviklingen av telefoner var kraftig for mange år siden. Da nye telefoner ble lansert, var det store endringer og forbedringer sammenlignet med tidligere modeller. Noen eksempler er at telefoner i utgangspunktet ikke hadde fargeskjerm, året etter ble den samme modellen med fargeskjerm lansert.
Først hadde ikke telefonene kameraer, og så fikk de kameraer, om enn veldig enkle, og så ble de veldig gode. De siste årene har utviklingen av nye funksjoner gått i stå. "Alle" -telefoner har allerede "alt", selv om de selvfølgelig har ulik kvalitet og design.
Telefoner har også gått fra å koste noen tusen kroner til i dag og koste opptil 20 tusen kroner.
Dette er noen faktorer som har drevet veksten i reparasjonssegmentet i stedet for å kjøpe et nytt produkt. Selvfølgelig er det også et miljøaspekt ved alt dette. Ved å gi en ødelagt telefon et nytt liv gjennom for eksempel å bytte skjerm er både billigere enn å kjøpe en ny telefon, samtidig bedre fra et bærekraftperspektiv.
Både en bærekraftig og kostnadseffektiv løsning
• Reduser IT-kostnadene
• Gi dine ansatte rask hjelp hvis ulykken inntreffer
• Bidra til redusert og mer bærekraftig forbruk
• Under en reparasjon slettes ikke innholdet på telefonen, all data blir igjen
Eksempler på hvordan du kan redusere IT-kostnadene dine:
Du har 100 firmatelefoner, hvorav 20% blir skadet årlig av fallulykker. Dermed må du kjøpe 20 nye telefoner hvert år på grunn av dette. En ny telefon koster 7000kr. 20 stk X 7000 kr = 140 000 kr. Dette betyr at du per år betaler 140 000kr på nye bedriftstelefoner.
Hvis du isteden reparerer disse 20 telefonene, koster det 2499kr per telefon (eksempel basert på displaybytte for iPhone X). 20 st X 2499 Kr = 49 980 kr. I dette beregningseksemplet spares det 90 020kr per år.