Det Microsoft-eide sosiale nettverket LinkedIN har lenge vært en møteplass for de yrkesaktive som ønsker å bygge nettverk og suge til seg kunnskap for karriereformål, samt for rekruttering – en virksomhet som nå kan skryte av mer enn 1 milliard brukere. I et stunt for å øke tiden folk tilbringer på plattformen, kan det virke som at selskapet nå tar et sprang inn i en helt ny nisje: spillverdenen.

TechCrunch har fått bekreftet at LinkedIn nå jobber med en ny spill-opplevelse for sine brukere. De sikter mot å kapre oppmerksomheten med den samme bølgen av puslespill-feber som gjorde enkle spill som Wordle til virale suksesser med millioner av spillere. Blant de første snasne påfunnene er spillene “Queens”, “Inference” og “Crossclimb” sies det.

App-forskere har begynt å grave frem kode som gir hint om LinkedIn sitt pågående prosjekt. En av dem, Nima Owji, har nevnt at LinkedIn tilsynelatende leker med ideen om at spilleres poengsummer organiseres etter arbeidsplass – der selskaper blir “rangert” basert på disse poengsummene.

En talsperson for LinkedIn har bekreftet at de arbeider med spill, men sa at det foreløpig ikke finnes noen lanseringsdato.

“Vi eksperimenterer med å introdusere puslespill-baserte spill i LinkedIn-opplevelsen for å sprite opp ting, styrke relasjoner og forhåpentligvis tenne gnisten for samtaler,” sa talspersonen i en melding. “Hold øynene åpne for mer!”

LinkedIn sin eier Microsoft er en koloss innen spillverdenen. Deres spillvirksomhet — som inkluderer Xbox, Activision Blizzard og ZeniMax — dro inn $7.1 milliarder i inntekter sist kvartal, og gikk for første gang forbi inntektene fra Windows.

LinkedIn-talspersonen avsto fra å kommentere hvordan og om Microsoft er involvert i spillprosjektet hos LinkedIn.

Spill er jevnlig blant de mest populære appene for mobiltelefoner og PC-er — både når det gjelder inntekter og engasjement — og puslespill-baserte casual spill er en av de mest populære kategoriene blant mobilbrukere. Ikke-spillplattformer har lenge utnyttet disse faktorene for å øke sin egen trafikk — sannsynligvis en trend som startet før internett, hvis man tenker på hvor populært kryssord og andre puslespill i aviser og ukeblader var tidligere.

The New York Times, som kjøpte det virale hit-spillet Wordle i 2022, sa ved utgangen av fjoråret at millioner av mennesker fortsetter å spille spillet, som nå er en del av en større plattform med online puslespill og spill utviklet av avisen.

Andre som har satset stort på spill har sett blandede resultater. Meta (Facebook), verdens største sosiale nettverk, har vært en stor drivkraft innenfor VR briller de siste årene. Men i 2022 la de ned sin egen spill-app på grunn av fallende bruk: de fokuserer nå betydelig mer på mixed reality-opplevelser og sin Meta Quest-virksomhet.

Gjennom årene har LinkedIn eksperimentert med en rekke forskjellige nye funksjoner for å øke bruken og engasjementet på sin plattform, med en strategi som kanskje best kan beskrives som: “hvordan kan vi ta de mest populære verktøyene folk bruker akkurat nå og gjøre dem relevante for LinkedIns publikum og fokus på arbeidslivet?”

Disse har vært alt fra initiativer innen nettutdanning og profesjonell utvikling, til en publiserings- og nyhetsoperasjon, introduksjon av flere videoverktøy, og å tiltrekke seg innholdskapere og influensere. Hvordan tror du LinkedINs satsning på spill vil gå?

Share

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *